Målsättning och planer för 2018
Hello 2018!!
Nytt år, nya möjligheter brukar man ju säga. Men vad hjälper ett nytt år och eventuella tillfällen om man inte vet vad man vill uppnå eller ens åt vilket håll man skall sträva. Som ni säkert minns nämnde vi att vi snackat målsättningar i inlägget från Nääs Fabriker och vi tänkte toucha ämnet mer idag. För det är precis det, målsättning, som kommer göra att vi vet vilka tillfällen vi vill hålla utkik efter eller själva skapa under 2018. Så till alla ni som hintat att ni vill veta mer om hur vi sätter våra mål och vilka målsättningar vi har för Studio In 2018 – varsågoda!
“Vårt how-to är applicerbart på inte bara i företagande, utan funkar likväl inom hälsa, ekonomi och relationer såklart.”
HOW-TO:
Vi kan verkligen gå i god för att målsättning är A och O för att lyckas åstadkomma förändringar och utveckling i livet. Vårt how-to är applicerbart på inte bara i företagande, utan funkar likväl inom hälsa, ekonomi och relationer såklart.
Så hur brukar vi göra i början av en ny säsong när målsättningarna skall sättas?
När det gäller Studio In brukar vi dela upp målsättningarna över en tidshorisont men också i kategorier. Vi har en vision, en 5årsplan, en 1årsplan samt en halvårsplan där vi petar in mål inom kategorierna ekonomi/organisation, estetik, projekt och varumärke.
Målen diskuterar vi fram genom att gå igenom målsättningar från tidigare säsonger och utvärderar dessa. Vi brainstormar också en hel del samt går igenom ekonomiska rapporter för att hitta punkter som vi vill förbättra. Alla idéer och önskningar är välkomna men alla blir inte målsättningar. Vissa hamnar på vår visionslista som inte har någon direkt tidslimit utan snarare är vad vi vill uppnå med Studio In i framtiden ex. att vara ett etablerat mediahus eller inreda ett hotell. Mål med kortare tidshorisont dvs saker som vi är kapabla till göra imorgon eller inom en snart framtid hamnar på halvårslistan och kan sedan föras över på månadens to-do-list. Tricket är att prioritera och sedan strukturera målen så att du lätt kan bocka av ett efter ett.
“2018 vill vi generellt stärka vår varumärkesidentitet, utmana oss själva mer estetiskt samt utveckla vår organisation med fler eller mer effektiva samarbeten.”
VÅRA MÅL:
Våra målsättningar för första halvåret 2018 landade in både högt och lågt. Hela hösten handlade om att få bättre struktur i lagerlogistik, aktiebolagsbildning och hemsida. Många av dessa målen är avbockade och klara men kunde nu utvecklas vidare.
2018 vill vi generellt stärka vår varumärkesidentitet, utmana oss själva mer estetiskt samt utveckla vår organisation med fler eller mer effektiva samarbeten. För något som vi verkligen insett när vi reflekterade över vår homestylingdel i företaget är att ju fler bokningar och uppdrag vi tar in desto mindre utrymme har det blivit för kreativitet och nytänkande. Vi har ökat vår omsättning rejält vilket var ett tidigare mål men det har givetvis påverkat den estetiska delen av stylingen mot ett mer standardiserat sätt att inreda än vad vi egentligen vill. Men för att få till en effektiv målsättning av dessa punkter behövde vi konkretisera våra mål. Allt som är mätbart blir enklare att uppnå. Så antal, kronor, procent och konkreta uppgifter är att föredra i målsättningslistan.
Här nedanför kan ni se våra specade mål för första halvåret av 2018.
VÅRA MÅL 2018 (6mån):
- Uppdrag/projekt – 2st Setdesign uppdrag bokade innan sommaren
- Uppdrag/projekt – Satsa mer på bloggen (doing it now) – 2st inlägg var / vecka
- Uppdrag/projekt – Kontakta 3st företag för långvariga samarbeten inom sociala medier
- Organisation/Ekonomi – Etablera samarbete med 1 återkommande underkonsult för att avlasta oss inom homestyling
- Organisation/Ekonomi – Öka vår inkomst från företaget med minst 20% var
- Organisation/Ekonomi – Färdigställa vår nya kontorslokal
- Estetik – Mer fokus på att utveckla våra inredningsinriktningar. Mindre standardisering, mer kreativitet i stylingplaneringen.
- Estetik – Sätta 2-3 estetiska riktlinjer för Instagram som stärker och förtydligar Studio In.
TIPS FÖR ATT LYCKAS MED DIN MÅLSÄTTNING:
Kör hårt nu och lycka till med just dina mål, stora som små. Viktigast av allt är att dom är tydliga för dig, att du känner dig motiverad av dom och att du skriver ner dom där du ser dom ofta. Eller varför inte göra ett visionboard – målsättningar i bilder, som vi lärde oss av Ida Warg och Framgångspodden! Vi gör vårt på vårt Pinterest och i InDesign. Resultatet ser ni nedan!
Ett sista men kanske det mest avgörande tipset i målsättning är att dina chanser att uppnå målen ökar ju fler du berättar dom för! Folk mår bra av att hjälpa varandra. Den du minst anar kan vara just den där personen leder till en ny möjlighet. So write those goals down and speak them out loud.